Vanliga frågor och svar

bild med text vanliga frågor och svar

Här kan du få svar på de vanligaste frågorna.

  • Du som hyresgäst ansvarar själv för persiennerna i din bostad. Anser du att persiennerna är i dåligt skick plockar du själv ner dem eller reparerar dem.
  • Nej. Arvika Fastighets AB tillåter inget eget bygge av altaner, uteplatser eller liknande.
  • Vissa störningar är oundvikliga i flerbostadshus. Det bästa är alltid att försöka prata med grannen för att finna en lösning. Är detta inte möjligt, kontakta då vårt kontor. Besök oss eller ring på 0570-823 00. Sker störning under icke kontorstid så ringer du 0570-818 88 så kommer vårt bevakningsföretag ut och hjälper till att reda ut problemet. Du behöver uppge ditt namn, adress, telefonnummer, vad som händer och vem som stör dig till vårt bevakningsföretag, men du är alltid anonym gentemot dina grannar.
  • Uppsägningstiden är tre månader. Vid dödsfall och flytt till vård- eller serviceboende är uppsägningstiden en månad. Exempelvis om du säger upp ditt avtal den 14 maj, slutar det att gälla den 31 augusti. Hyran ska betalas som vanligt under hela uppsägningstiden.
  • Ja, bland annat om du ska jobba eller studera tillfälligt på annan ort. Ansökan skickas till Arvika Fastighets AB.
  • Arvika Fastighets AB har ingen egen kravverksamhet utan köper den tjänsten av Visma inkasso. Detta innebär att om du inte betalar hyran i tid skickas skulden till Visma inkasso och du får ett inkassokrav från dem. På denna finns då även ett påslag för extra avgifter och ränta på din skuld. Hyran och dessa kostnader ska då betalas till Visma Inkasso. Betalas inte skulden inom de dagar som finns angivet på kravet skickas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten för handläggning.
  • Förfallodagen är sista vardagen före nästa kalendermånads början. Observera att hyran ska betalas i förskott.
  • Ja, det finns ett öppet stadsnät(Arvika Kommunnät) och du kan själv välja vilken tjänsteleverantör du vill ha för ditt bredband.
  • Ja, det finns ett grundutbud av kanaler via Telia.
  • Du får gärna ha husdjur i din lägenhet, men du har alltid ansvar för att djuren inte är till obehag för dina grannar.
  • Ja, men det ska utföras fackmannamässigt annars riskerar du bli betalningsskyldig vid avflytt. Arvika Fastighets AB ska alltid kontaktas innan du påbörjar något arbete.
  • Ja, det kan du få om du uppfyller någon av de kriterier vi har i vår förturspolicy, se under rubriken ”Förtur till lägenhet”.
  • Nycklar kvitteras ut i reception hos Arvika Fastighets AB:s bobutik på Hamngatan 5. Du ska då ha betalt första hyran (visa kvitto) och hyreskontraktet vara undertecknat och inlämnat. Infaller den 1:a i månaden (inflyttningsdagen) på en lördag, söndag eller helgdag hämtas nycklarna nästkommande vardag efter kl 13.00
  • Varför fungerar inte appen?
    Sedan bytet av fastighetssystem så har vi inte längre en app utan en responsiv webbplats. Gå in via webbplatsen och ladda ner den och lägg till på hemskärmen för att få en genväg.
  • Lägenheten jag sökte är avslutad , varför kan jag inte göra en ny intresseanmälan?
    Man kan ha tre stycken aktiva intresseanmälningar igång samtidigt, sen måste man vänta tills ett av objekten är avslutat innan man kan anmäla intresse för ny lägenhet. I dagsläget ligger den spärren kvar i två dagar efter att ett objekt avslutats, men vår leverantör är vidtalad och detta kommer att ändras inom kort.
  • Hur gör jag för att logga in?
    Gå in på vår webbplats och logga in genom att klicka på “Mina sidor” och logga in. Du kan logga in med mobilt bank-ID eller personnummer och lösen. Passa också på att uppdatera dina kontaktuppgifter!
  • Varför får jag inga förslag längre?
    Du måste logga in på din profil och aktivera funktionen “prenumerera på lediga lägenheter”.
  • Vart ser jag mina poäng?
    I vårt nya fastighetssystem kan man tyvärr inte se hur många poäng man har. Vi har bett vår nya leverantör att åtgärda detta och de arbetar på en lösning.
  • Vart gör jag felanmälan via “Mina Sidor”?
    Klicka på “kontrakt” och sen " skapa serviceärende" så kommer du vidare och kan göra felanmälan.
  • Jag har problem med att logga in på mina sidor
    Om du har problem med inloggningen, kontakta oss i kundtjänst tfn: 0570-823 00
  • Varför försvann mina köpoäng?        
    För att behålla dina köpoäng krävs att du är inloggad minst en gång per år annars inaktiveras du och mister dina poäng. Du inaktiveras och mister poängen även när du tilldelats en lägenhet eller byter lägenhet. Vill du fortsätta stå med i vår bostadskö, loggar du bara in igen så blir du automatiskt aktiverad.
  • Hur anmäler man sig i bostadskön?
    Du anmäler dig via vår webbplats genom att fylla i formuläret för intresseanmälan.
  • Hur lång är väntetiden?
    Väntetiden är varierande beroende på dina önskemål och vilket område du vill bo i. Under vissa förutsättningar kan du få förtur enligt våra förtursregler.
  • Finns det några lediga lägenheter?
    Lägenheter presenteras löpande på vår webbplats. Du får själv bevaka detta och anmäla intresse, detta gör du också på webbplatsen.